- Щодо постановок вистав про війну, питання болюче, - коментує ситуацію режисер-новатор, засновник Запорізького театру-лабораторії Vie Віктор Попов. П’єса «DONBAS. Розмови у присутності комп’ютера», про яку йшлося раніше, в цьому театрі не є репертуарною. - Я не беруся за цю тему, бо … наразі немає хорошої п’єси. І я не ставлю вистави «про війну», чи «про мати Терезу». До того ж під час війни з тим ресурсом, який наразі маю, я не візьмуся за постановку вистави про віну. І до всього, я ненавиджу війну, а ненависть для мене не є предметом мистецтва.
Своїми думками поділилася і керівниця літературної частини Запорізького театру молоді Надія Петренко.
- Маємо в нашому репертуарі таку п’єсу – запорізької драматургині Наталії Ігнатьєвої «Ізида в Таврії». З обговоренням після вистави, - зазначає пані Надія.
Це розповідь про жінку, яка їде в старенькій «Таврії» на окуповані росіянами території. Часом вона бере пасажирів і слухає їхні історії, а часом – лишається на самоті з дорогою і думками… Небезпека війни і щасливі спогади з минулого. Нестримна лють на ворогів і жага до життя. Її біль відчутний на дотик, а її енергія та сила кохання надихають інших. Вона лікарка, волонтерка чи, може, військова? Ким тільки не вважають цю жінку її пасажири… Звісно, ніхто з них не знає , що звати її Ізида і що вона їде дорогами війни заради коханого Осіріса. Прадавній єгипетський міф про богиню, що воскресила свого коханого чоловіка, на диво близький нам, сучасним українцям та українкам, які щодня хвилюються за своїх рідних, рятують і захищають їх. Які щодня виборюють своє священе право жити щасливими на рідній землі.
- Але ця п’єса втрачає свою актуальність з кожним днем і вже потребує суттєвого доопрацювання, - додає пані Надія. – Та скажи чесно, тобі самій хотілося б прийти до театру і почути та поговорити про війну? Говорити про саму війну, коли кожного дня обстріли… не думаю, що саме це зараз нам потрібно від театрів.
Особисту думку щодо цього має і запорізька драматургиня і театральна діячка Анастасія Косодій.
- Зараз важко писати тексти й потім реалізовувати їх, - підтверджує пані Анастасія.- Мені більше йдеться про те, у який спосіб дати цим текстам реалізуватися тут і зараз. Бо багато з них мають короткий термін придатності і повинні негайно доноситися до слухачів і глядачів.
Свою позицію мають і викладачі театральних вишів.
- Так, нині ми бачимо, як у деяких театрах з’являються постановки про сучасну війну, - ділиться думками керівниця одної з майстерень режисури театру Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені Івана Карпенка-Карого Олена Негреску. - Але сила впливу таких вистав у порівнянні з реальними фактами мізерна. Бо театр не може того, що може кіно чи документалістика. Нагадаю, що патріотичне виховання на прикладі воєнних подвигів у совку почалося з наступного після безпосередніх учасників війни покоління, коли реальних військових поруч здебільшого вже не було. Тож їх в ідеалізованому вигляді стали показувати на сценах театрів, а потім в ДУЖЕ схожому на реальність вигляді і на екранах кінотеатрів.... А зараз їх сини і онуки, що виросли на такого штибу патріотизмі, зухвало нищать нас - українців. Те, що я бачила в театрах на виховну тематику, виховної функції не несе. Це для «галочки». Драматургії сильної ще нема - є «подєлки» під патріотизм. Вони не мають виховного потенціалу. Мабуть навпаки. От коли повернуться з фронту ті, хто виживе, вони розкажуть нам свої правдиві історії. Наприклад, мій син-сценарист, він зараз у війську... Але це буде, напевне, зовсім не те, на що тут очікують…
Про особливу роль театру у нинішніх умовах говорять і актори.
- Але театр не залишається поза війною, - зазначає Денис Пономаренко, актор Луганського обласного академічного українського музично-драматичного театру удостоєний звання «Заслуженого артиста України». Луганський обласний академічний український музично-драматичний театр до повномасштабного вторгнення базувався у Сєвєродонецьку. Після — переїхав до Сум. Нині його актори продовжують розвивати театральне мистецтво та допомагати ЗСУ.- Нам вкрай важливо зараз не втрачати нашу надію, а навпаки — вилити її у творчість. Український театр живий і він змінюється, а наша справа це відчувати і адаптуватися.